Wednesday, November 22, 2006

MENURUNKAN PARAS KOLESTROL

Assalaamu’alaikum!

AlhamdulilLah bertemu lagi kita di blog ini. Seperti yang kita sedia maklum risiko masalah penyakit jantung adalah berkait secara langsung dengan kadar kolestrol didalam darah kita. Oleh itu tuan/puan sekelian, cubalah buat ujian darah di farmasi. Klinik, atau laboratory untuk menyemak kadar kolestrol dalam darah kita (ambil bacaan profil lipid darah).

Terdapat dua jenis kolestrol dalam darah kita:

a) Kolestrol HDL (dikenali kolestrol baik)
b) Kolestrol LDL (dikenali kolestrol jahat/buruk)

c) Serta Trigliserida (kandungan lemak)

Oleh itu focus kita adalah untuk meningkatkan HDL dan menurunkan LDL serta trigliserida.

Ok… boleh kita mulakan sekarang? Ingat matlamat kita sekarang adalah untuk menurunkan kadar kolestrol, dan semestinya meningkatkan HDL (baik) dan mengurangkan LDL (buruk) serta trigliserida (lemak).

Mula-mula: Ambil bacaan profil lipid darah anda) dan dapatkan nasihat doctor! Semestinya nasihat yang pertama (jika tiada masalah jantung) adalah BERSENAM. Hmmmmm…. Susah bukan? He he he….. tapi inilah hakikatnya …. Bersenam boleh meningkat HDL ..ingat..kolestrol baik!

Seterusnya …turunkan berat badan ke paras normal! Ini juga boleh meningkatkan HDL. Anda akan nampak lebih tampan dan anggun… tak nak ker? He he he. .... dan jangan lupa kurangkan makanan berminyak /daging merah.

Seterusnya makan ikan air dingin sepetri makerel, haddock, ankovi…… ada ke jual?Boleh ke makan banyak-banyak? Keperluan sebenar adalah EPA (asid eicosapentaenoic). Ianya membantu untuk meningkatkan HDL dan mengurangkan trigliserida.

Seterusnya BERHENTI merokok!

Ok… seterusnya kita mengambil langkah mengambil makanan tambahan:

1) Gentian Larut (Fiber)

Gentian larut yang baik seharusnya mengandungi empat gentian: pectin, sekam psilium, guar, gum kacang belalang! Sesudu besa gentian ini mengandungi gentian larut sebanyak 20 keping roti gandum penuh, enam biji epal, atau tiga mangkuk setengah sarapan oat! Boleh ke anda telan 20 keping roti atau 3 mangkuk oat? Hehe…

Tujuannya adalah untuk memerangkap kolestrol.

2) Multivitamin dan Minerals

Sememangnya perlu diambil!

3) EPA (Asid Eikosapentaenoik)

Kami bekalkan dalam bentuk Omega –3. EPA membantu melarutkan bekuan-bekuan (fibrinolisis) sebelum menjadi bekuan sebenar yang boleh mengancam nyawa.

4) Vitamin E

Amat-amat penting!

5) Vitamin C

6) Beta Carotene

7) Kalsium

8) Bawang Putih

9) Alfalfa

10) Protein Soya

11) B Complex

12) Lecithin


Cabar diri anda untuk menurunkan kolestrol dalam masa 4 minggu!

Untuk keterangan lanjut untuk mendapatkan barangan yang berkualiti tinggi dan telah menjalani beribu kali ujian serta berada lebih 45 tahun dipasaran serta menepati US RDA sila email kepada kami:

infosihat@gmail.com









1 comment:

Anonymous said...

Malaysia RDA (kini RDI) tak ada ke?